Mergi la conţinutul principal
x
Inovația românească

Inovația românească, în scădere. Ponderea firmelor inovatoare a ajuns la 10%

Ponderea întreprinderilor inovatoare din România a scăzut cu 2,6 puncte procentuale în perioada 2014-2016, faţă de perioada 2012-2014, la 10,2%, arată datele de la Institutul Naţional de Statistică (INS).

Conform statisticii, cele mai inovatoare activităţi economice au fost cele de servicii în tehnologia informaţiei - 25,1% şi fabricarea produselor farmaceutice de bază şi a preparatelor farmaceutice - 24,2%.

Întreprinderile inovatoare de produse sau procese au avut o pondere de 5,4% în total întreprinderi, în scădere cu 1,1 puncte procentuale, în comparaţie cu perioada 2012-2014, când s-a înregistrat o pondere de 6,5%.

Întreprinderile inovatoare din sectorul industriei au avut o pondere de 10,3%, în scădere cu 2,3 puncte procentuale comparativ cu perioada 2012-2014, în timp ce întreprinderile inovatoare din sectorul serviciilor au înregistrat o pondere de 10%, în scădere cu 3,1 puncte procentuale, comparativ cu perioada 2012-2014.

Întreprinderile mari sunt mai inovatoare (17,9%), comparativ cu întreprinderile mijlocii (11,9%) şi cele mici (9,3%). Această tendinţă s-a remarcat şi pe cele două sectoare de activitate: industrie şi servicii.

Cea mai inovatoare activitate economică din sectorul serviciilor a fost activitatea de servicii în tehnologia informaţiei 25,1%, urmată de activitatea de cercetare-dezvoltare 20,4%. În sectorul industrie, cele mai inovatoare activităţi economice au fost fabricarea produselor farmaceutice de bază şi a preparatelor farmaceutice 24,2%, urmată de fabricarea substanţelor şi a produselor chimice - 19,7%.

După tipul inovaţiei implementate, în perioada 2014-2016, cele mai multe întreprinderi inovatoare au implementat metode de organizare 5,8% şi metode de marketing 5,1%. Ponderea întreprinderilor inovatoare de produse a fost de 3,3%, iar a celor inovatoare de procese 3,5%.

În perioada 2014-2016, ponderea întreprinderilor care au introdus produse noi pe piaţă a crescut cu 0,1 puncte procentuale, (1,4% faţă de 1,3%) în timp ce ponderea întreprinderilor care au introdus produse noi pentru întreprindere a scăzut cu 0,3 puncte procentuale (2,6% faţă de 2,9% în perioada 2012-2014).

În perioada 2014-2016, din totalul întreprinderilor inovatoare de produse (bunuri), 52,2% au dezvoltat inovaţiile în propria întreprindere, 25,2% din întreprinderi au introdus bunuri împreună cu alte întreprinderi, 6,0% le-au realizat prin adaptarea sau modificarea bunurilor şi 2,2% au fost realizate în alte întreprinderi.

Cea mai importantă piaţă de desfacere a produselor rămâne piaţa locală sau regională menţionată de 90,5% din totalul întreprinderilor inovatoare, urmată de piaţa naţională cu 74,3% şi piaţa Uniunii Europene cu 58,8%. Din totalul întreprinderilor inovatoare, doar 31,2% au indicat că şi-au vândut produsele în alte ţări.

În anul 2016, valoarea totală a cheltuielilor pentru inovaţia de produse sau procese a fost de 1.814,2 milioane lei.

Comparativ cu perioada 2012-2014, în perioada 2014-2016, finanţarea publică a întreprinderilor a crescut cu 17,6 puncte procentuale, de la 20,8% la 38,4%.

În perioada 2014-2016, numărul întreprinderilor inovatoare cu acorduri de cooperare pentru realizarea activităţilor inovatoare a crescut cu 2,5 puncte procentuale, ajungând la 17,9%, faţă de 15,4% în perioada 2012-2014.

Principalii parteneri de cooperare ai întreprinderilor inovatoare au fost furnizorii de echipamente, materiale, componente sau software 9,3% şi universităţi sau alte instituţii de învăţământ superior 9,1%. Pe sectoare economice, în sectorul industriei se cooperează mai mult decât în sectorul serviciilor.

În Regiunea Nord-Est s-au înregistrat cele mai multe IMM-uri inovatoare care au primit finanţare publică (3,4%), iar cele mai multe IMM-uri care au cooperat pentru activităţi inovatoare cu alte întreprinderi sau instituţii, s-au înregistrat în regiunea Nord-Vest, respectiv (2,6%).

 În Regiunea Sud-Est au fost cele mai multe IMM-uri inovatoare de produse noi pentru întreprindere (2,0%), iar în Regiunea Bucureşti-Ilfov au fost cele mai multe IMM-uri inovatoare de produse noi pe piaţă (0,6%)