Mergi la conţinutul principal
x
analiza sierra

Pronunțarea falimentului RADET este rezultatul previzibil al unui plan de reorganizare fantezist, înaintat instanței de către Rominsolv SPRL (administratorul judiciar al RADET)

În spiritul transparenței pe care ni l-am asumat, odată cu implicarea companiei noastre în procesul de insolvență a ELCEN și, implicit, în procesul de refacere a sistemului de termoficare din București, continuăm seria de informări publice cu privire la problemele întâmpinate.

În acest sens, dorim să atragem atenția că decizia instanței de a nu confirma planul de reorganizare a RADET, respectiv decizia de pronunțare a falimentului RADET, vine și certifică faptul că implementarea modificărilor solicitate de ELCEN în cadrul planului de reorganizare a RADET (de către administratorul judiciar Rominsolv), concomitent cu o abordare judicioasă și profesionistă a Primăriei Municipiului București (PMB) a acestui proces ar fi condus la evitarea acestei situații.

Prezenta situație este generată, în principal, de acțiunile Rominsolv care a refuzat cu obstinație să modifice un plan de reorganizare din care lipseau elemente fundamentale care să garanteze viabilitatea acestuia, fapt ce nu avea cum să conducă la o altă decizie a instanței. Doar cu titlu de exemplu, subliniem faptul că în planul de reorganizare nu erau menționate sursele de finanțare necesare achitări creanțelor înregistrate de RADET.

Totodata, falimentul RADET este indisolubil legat de schimbările multiple de strategie din partea PMB, nefinalizate în niciuna dintre formele propuse, dar și de refuzul constant de a-și asuma răspunderea pentru situația gravă în care se afla o companie pe care o coordonează.

Subliniem faptul că recunoașterea de către PMB a creanței RADET de 1,1 miliarde de lei și menționarea bugetului PMB în planul de reorganizare drept sursă de finanțare a acestei creanțe ar fi condus, astăzi, la evitarea pronunțarii falimentului.

Falimentul RADET anulează de facto toate eforturile și acțiunile întreprinse până în prezent de către ELCEN. De asemenea, cadrul creat de acțiunile PMB este, în prezent, unul predispus la blocaje și întârzieri semnificative, așa cum vom arata în continuare:

  1. Pentru a putea livra agentul termic bucureștenilor, după pronunțarea falimentului, RADET mai poate funcționa în actuala formă încă 90 de zile, potrivit prevederilor legale. La finalul acestui termen, activitatea de distribuție trebuie delegata fie către o direcție din cadrul Primăriei Municipiului București (PMB), fie către o companie municipală care să aibă ca obiect de activitate distribuția agentului termic către populație.
  1. În scenariul delegării către o direcție a PMB, trebuie să avem în vedere faptul că aceasta structură nu are obiect de activitate corespunzător, nu deține licențe, nu este bancabilă, nu poate angaja personalul necesar desfășurării activității, nu poate face planul de afaceri necesar etc. Din aceste motive, considerăm că acest scenariu este mai degrabă unul fantezist și nu poate fi luat în calcul de niciun factor de decizie responsabil.
  1. În ce privește delegarea activității către o companie municipală, dorim să subliniem problemele existente din cadrul acestui scenariu:
  • din cauza acțiunilor lipsite de temeinicie și profesionalism ale PMB, în acest moment, nu există nicio companie municipală pregătită să preia activitatea RADET la sfârșitul celor 90 de zile.
  • activitatea RADET nu poate fi delegată către ENERGETICA SA, întrucât Curtea de Apel București a declarat ilegală înființarea ENERGETICA SA.
  • activitatea RADET nu poate fi delegată nici către TERMOENERGETICA SA, întrucât înființarea acesteia este blocată în prezent din cauza faptului că este considerată o companie ce a rezultat în urma divizării unei alte companii ce a fost constituită nelegal.
  • PMB trebuie să aducă un aport de capital la această nouă companie, fapt ce poate fi pus cel puțin sub semnul întrebării, în condițiile în care PMB nu și-a manifestat până în prezent disponibiltatea de a achita obligațiile financiare ale RADET și către RADET, fapt ce ar fi putut conduce la finalizarea întregul proces de reorganizare și evitarea acestui nou blocaj.
  • presupusa companie care ar prelua activitatea RADET nu deține licențele necesare desfășurării activității
  1. Totodata, atragem atenția cu privire la apariția unor noi probleme de ordin financiar, care pot constitui noi surse de blocaj:
  • astfel, precizăm că, odata cu pronunțarea falimentului, între ELCEN și RADET dar și între ELCEN și noua companie care va prelua activitatea RADET după 90 de zile, va trebui încheiat un nou contract de furnizare care NU va mai putea prevede plata facturilor la 90 de zile.
  • așadar, dacă până în prezent, ca urmare a statutului de furnizor captiv al ELCEN, termenul scadent de plată a facturilor era de 90 de zile, ulterior falimentului RADET facturile emise de ELCEN vor trebui achitate începând de mâine în termen de 30 de zile. În condițiile în care PMB are un istoric negativ în ce privește plata subvenției (fiind, de altfel, motivul principal pentru care ne aflăm astăzi în această situație dramatică), este greu de crezut că, peste noapte, PMB și, automat, RADET sau noua companie municipală se vor putea încadra cu plata facturilor într-un termen de 3 ori mai mic. În plus, odată cu transferul activității către o nouă companie, potrivit prevederilor legale, ELCEN este obligată să solicite constituirea de garanții.

Deși ne aflăm în fața unei situații dificile, dorim să vă asigurăm că, în ce ne privește, vom depune aceleași eforturi susținute și vom acționa cu aceeași promptitudine pentru a contribui la depășirea acestor noi obstacole.